JOURNAL OF BRITISH LITERATURE AND CULTURE
2023 Issue is out, Please check Current Issues for more details
Kübra KANGÜLEÇ COŞKUN

Journal of British Literature and Culture 2023 - 1, 78-94 

Orcid: 0000-0001-7079-2486

 

Le Fanu’s “Carmilla”: The Magical Female Body beyond the Colonial English Rationalism

Le Fanu’nun “Carmilla” Eserinde Sömürgeci İngiliz Akılcılığının Sınırlarını Aşan Büyülü Kadın Vücudu

 

Abstract

Le Fanu’s “Carmilla” (1872) is a multi-layered novella that can be read from different perspectives because it touches upon political and social issues under the cover of horror fiction. While the political allegory of the story highlights the English oppression of Ireland, its social aspect deals with the “woman problem” of the Victorian age. These two topics are closely related to each other since the ideology of colonisation is also based on the woman (colonised) / man (coloniser) dichotomy. This study focuses on the gender representation of the Carmilla character and her lesbianism that threatens the political and moral order set by the white Anglo-Saxon man. According to Protestant male authorities, her vampiric power must be destroyed for the maintenance of order in society. If Carmilla, of Austrian origin, is taken as the representative of Catholicism and Ireland, the threat hidden within her supernatural beauty and existence becomes more meaningful. In this respect, Le Fanu’s choice of a female vampire is multi-functional because she not only represents “immorality” in the eye of the Victorian reader with her overt lesbian desires, but also helps the author deal with the colonial history of Ireland over the image of a woman’s body. In this article, Carmilla’s fall from grace (her transformation from an angel into a monster in the eye of men) is tracked down and how she comes to represent all the “evil” that runs counter to the principles of the white Anglo-Saxon man who stands for reason and power in colonial narratives is revealed.

Key words: Le Fanu, “Carmilla”, Irish gothic, colonialism, vampire

 

Öz

Korku edebiyatı “maskesi” altında siyasi ve sosyal konulara gönderme yapan Le Fanu’nun “Carmilla” (1872) adlı eseri, farklı okumalara uygun, çok katmanlı bir kısa romandır. Eser hem İrlanda üzerindeki İngiliz baskısını alegorik biçimde gözler önüne sermekte, hem de Viktorya Çağı’nın toplumsal problemlerinden “kadın sorunu” üzerinde durmaktadır. Aslında bu iki konu birbiriyle oldukça ilgilidir çünkü sömürgeci ideoloji de kadın (sömürülen) / erkek (sömüren) ikiliği üzerine kurulmuştur. Bu çalışma Carmilla karakterini ve lezbiyen eğilimlerini eserin cinsiyet sunumu açısından ele almaktadır ve Carmilla’nın vampir ve lezbiyen doğasının, beyaz Anglo-Sakson erkeğin kurduğu siyasi ve ahlaki düzeni nasıl tehdit ettiğini sorgulamaktadır. Erkek Protestan otoritelere göre, Carmilla’nın doğaüstü güçleri toplumsal düzeninin devamı için yok edilmelidir. Avusturya kökenli Carmilla’nın hem Katolik inancını hem de İrlanda’yı temsil ettiği düşünüldüğünde, doğaüstü güzelliği ve varlığının oluşturduğu tehlike daha iyi anlaşılabilir. Bu açıdan, Le Fanu’nun kadın bir vampir kahraman kullanması çok amaca hizmet etmektedir: lezbiyen arzulara sahip Carmilla karakteri Viktoryen okurun gözünde “ahlaksızlığı” temsil etmekle kalmaz, yazara İrlanda’daki İngiliz sömürge tarihini kadın vücudu üzerinden alegorik bir biçimde işleme fırsat verir. Bu bağlamda, bu makale Carmilla’nın gözden düşüşünü (erkek gözünde melekten canavara dönüşümü) incelemekte ve sömürgeci anlatılarda aklı ve gücü temsil eden Anglo-Sakson erkeğinin kurallarına karşı çıkan kadını nasıl kötülükle özdeşleştirdiğini ortaya koymaktadır.

Anahtar Sözcükler: Le Fanu, “Carmilla”, İrlanda gotik edebiyatı, sömürgecilik, vampir

 

Full Text Access